• De VZW
    • De VZW
    • In de media
    • Publicaties
    • JOBS
  • Onze Actie
    • De Clos
    • ’t Eilandje 160
    • ’t Eilandje 38
    • ’t Eilandje JUMET
    • De thuisbegeleidingsdienst S.Ac.A.Do.
    • DE BRUSSELS CEL WONINGZOEKER EN -MAKER
  • Onze actua
  • Contact
  • Een Gift
    doen

  • Français

De VZW

In 2016 hebben de 54 werknemers van ’t Eilandje, met de steun van een veertigtal vrijwilligers meer dan 1.150 daklozen opgevangen en begeleid. Dat werk doen de werknemers en vrijwilligers van ’t Eilandje in samenwerking met een gans netwerk van openbare en private partners uit sectoren (werkgelegenheid, opleiding, de medische sector, de culturele sector, …).
De administratieve zetel in de Kerkstraat in Sint-Gillis coördineert de maatschappelijke actie, ondersteunt het beheer en de taken van alle diensten die de vzw aanbiedt.

ONS PUBLIEK

Ieder mens draagt een bijzonder verhaal met zich mee. Dakloze mannen, vrouwen en kinderen.

Heel wat mensen die bij ’t Eilandje aankloppen, hebben huiselijk geweld meegemaakt, zoals de vrouwen die er het slachtoffer zijn van en hun kinderen, of jongeren die met hun familie gebroken hebben. Anderen hebben geestelijke gezondheidsproblemen en vinden geen plaats in de gepaste opvangstructuren, die niet genoeg plaatsen hebben of geen antwoord bieden op hun specifieke probleem of nood. Nog anderen belanden op straat doordat ze hun woning kwijtraken, vaak omdat ze werkloos zijn geworden, in een echtscheiding zitten of ziek zijn.

Via het opvangnet van ’t Eilandje vinden ze allemaal een manier op hun waardigheid te behouden en weer de nodige stappen te zetten om opnieuw een plaats te vinden in de maatschappij.

ONZE OPDRACHT

’t Eilandje heeft als opdracht om een antwoord te bieden op de noden van daklozen, door een aanbod aan eerstelijnsdiensten, opvang en tijdelijk verblijf te bieden, woningoplossingen te maken en te zoeken, en thuisbegeleiding te verzorgen voor wie net opnieuw een woning heeft.

Via een individuele psychosociale begeleiding op maat, een collectieve aanpak waarbij we onze doelgroep betrekken bij het beheer, een maatschappelijk engagement dat doet nadenken over de oorzaken en gevolgen van dakloosheid en politiek lobbywerk, stelt ’t Eilandje zich tot doel om waardige en duurzame oplossingen uit te werken voor de daklozen.


Onze doelstelling is bereikt wanneer de begeleide personen opnieuw een zekere autonomie bereiken en waardige levensomstandigheden kennen.

Om die opdracht te realiseren, beschikt ’t Eilandje over verscheidene diensten op het terrein: de dagopvang “de Clos”, de drie opvangtehuizen (2 in Brussel en 1 in Jumet), de dienst voor thuisbegeleiding S.Ac.A.Do en de Cel Woningzoeker.

ONZE VISIE

  • • Een plaats voor iedereen!
    Iedereen moet in onze organisatie erkend en opgevangen worden zoals hij of zij is en (opnieuw) een plaats krijgen in onze maatschappij.
  • • Waardigheid voor iedereen!
  • • Engagement en solidariteit!
    Met ons werk streven we naar een solidaire maatschappij die voortgestuwd wordt door het engagement van haar (al dan niet georganiseerde) burgers.

ONZE RAAD VAN BESTUUR

  • Anne Boulenger

Ze is voorzitter van de RvB sinds 2005 maar werkt al sinds haar 18 jaar als vrijwilliger voor ’t Eilandje. Toen ze in 1964 meerderjarig werd, werd ze ook bestuurder en ze is sindsdien altijd bij ’t Eilandje gebleven. “Aanvankelijk ving de vereniging vooral mensen op die uit de gevangenis kwamen, wat in die tijd ongezien was”, vertelt ze. Eerst was ze leraar wetenschappen in een secundaire school, maar op haar 40ste studeerde ze rechten en criminologie, waarna ze schooldirecteur wordt. “Als je kansen hebt gekregen, moet je die delen”, zegt ze. “Daarmee geef je iets terug.” Ze was erg actief in de overgangsperiode tussen het vertrek van de oprichter en het aantreden van zijn opvolgers en is blij dat de vereniging steeds efficiënter een antwoord kan bieden op de veranderende noden van de maatschappij.

  • Thibaut Leroy

Als licentiaat in het management (Solvay) en in de rechten (UCL), heeft Thibault ’t Eilandje leren kennen toen hij werkte voor Crédal, een Belgische coöperatieve voor solidaire financiering. Momenteel werkt hij bij de Community Land Trust Bruxelles, een organisatie die een sociaal, participatief en anti-speculatief model promoot om een eigen woning te verwerven. Hij wilde zich occasioneel inzetten in de sector van daklozen en werd in 2014 penningmeester van ’t Eilandje. “Op die manier kan ik mijn vaardigheden in financiën en met het beheer van (grote) projecten aanwenden voor een project dat ik zinvol vind”, vertelt hij. “Het is ook een manier om me sterker met een project te verbinden, en om een vereniging te ontdekken waarvan de projecten me aanspreken.”

  • Philippe Kumps

Philippe kwam 10 jaar geleden, in 2007, in de RvB, na een ontmoeting met Jean-Jacques Pagnano, de oprichter van de vereniging. “’t Eilandje gaf een antwoord op mijn zin om te mee te werken aan het project”, vertelt hij.
Hij is zijn loopbaan begonnen in het onderwijs en is daarna verder gegaan met het beheer van het vastgoedpatrimonium van de familie. Nu stelt hij zijn ervaring met het beheer van werken en gebouwen ten dienste van ’t Eilandje. En in ruil biedt ’t Eilandje hem “het plezier te weten dat er nog mensen zijn die bekommerd zijn om de allerarmsten, om degenen die op een bepaald moment van hun leven een zetje nodig hebben”.
Hij is blij met de recente evoluties van ’t Eilandje en met de lopende projecten, zoals de renovatie van de maatschappelijke zetel en het vooruitzicht om er een ambitieus project van sociale economie van te maken.

  • Max Bleeckx

Max was 20 jaar notaris en heeft zijn hele beroepsloopbaan in het notariaat gezeten. Max was ook 12 jaar lid en daarna 12 jaar voorzitter van het OCMW van Linkebeek. Vanuit zijn bekommernis om zich in te zetten voor de mensen die uitgesloten worden uit de maatschappij, is hij in 2010 bestuurder geworden van ’t Eilandje. Hij is tevens voorzitter van opvangtehuis L’Escale, dat mensen in een kwetsbare situatie wil helpen, in het bijzonder vrouwen met of zonder kinderen en gezinnen. Zijn inbreng in de goede werking van ’t Eilandje, dat steeds meer vastgoed beheert, is onweerlegbaar. Volgens hem is de recente ontwikkeling van de thuisbegeleidingsdienst en van de cel Woningzoeker en -maker zeer zinvol en zelfs noodzakelijk. En het project om de administratieve zetel te renoveren vindt hij een echte uitdaging!

  • Edgar Szoc

Edgar is lid van de RvB van ’t Eilandje geworden in maart 2015. Na zijn opleiding als romanist en economist werkte hij vooral in de non-profitsector en voor vakbonden. Momenteel geeft hij les aan de toekomstige maatschappelijk assistenten, aan de Haute Ecole Paul-Henri Spaak. Het is trouwens een oud-student van hem, die nu coördinator is van de S.Ac.A.DO., die suggereerde om hem in de RvB op te nemen. Eerder al was hij secretaris-generaal van de Liga voor de Mensenrechten (2008-2012), waar hij nog steeds bestuurder is. Daardoor is hij bijzonder gevoelig voor de analyse van het vraagstuk van armoede en dakloosheid, vanuit een economische en sociale invalshoek. Hij is ook columnist bij RTBF-radio La Première (« C’est presque sérieux ») en de Belgische zender RTL (« On refait le monde »).

  • Ariane Magotteaux

Ariane haalde haar licentie in de psychologie aan de ULB en is als psychotherapeute gespecialiseerd in de coaching en psychotherapeutische ondersteuning van volwassenen en adolescenten. Ze is ook al meer dan 30 jaar consultant communicatie en fundraising voor diverse organisaties uit de humanitaire en caritatieve sector. Om de communicatie- en fundraisingstrategie van ’t Eilandje’ te steunen, is ze in 2015 lid geworden van de RvB. Bestuurder van ’t Eilandje worden was voor Ariane een manier om, met inzet van haar middelen, te blijven meewerken om de wereld rondom haar beter te maken want, zoals ze zelf zegt: “Je werkt geen 30 jaar in de humanitaire sector en 10 jaar als psychotherapeute, als je bij aanvang niet heel erg in de mens geïnteresseerd bent.”

  • Sophie Crapez

Als Licentiate in de psychologie werkt Sophie al meer dan 15 jaar in de sector van daklozenhulp in Charleroi. Ze heeft tal van federaties en platformen in de sector van sociaal werk, gezondheid en huisvesting mee opgericht. Vanuit haar sterk engagement in het middenveld en in de ontwikkeling van innovatieve projecten is ze ook vrijwilliger bij Crédal. In 2016 doet ze haar intrede bij ’t Eilandje: “Als Brusselse leek het slaan van bruggen tussen de Waalse en de Brusselse aanpak me een mooie uitdaging”, vindt ze. “’t Eilandje heeft echt potentieel om de sector van hulp aan daklozen in Brussel te laten bewegen, met een gemotiveerd en creatief team. De initiatieven om de uitdagingen van de woningcrisis aan te pakken, ontstaan dagelijks… Je moet bijna spurten om bij te blijven, en dat is geweldig.”

2016 in cijfers

  • 1.167 opgevangen daklozen
  • 22.462 overnachtingen in onze drie opvangtehuizen
  • 104 personen of gezinnen, die opnieuw een onderdak hebben, werden begeleid om te zorgen dat hun terugkeer blijvend zal zijn
  • 13.493 evenwichtige lunches verstrekt en 7.717 7.717 ontbijten werden overdag in de de Clos
  • 5.483 keren werd in de Clos een douche genomen
  • de wasmachines hebben 1.017 beurten gedraaid voor de gebruikers van de Clos
  • 1.639 stuks bagage werden in de Clos in bewaring gegeven
  • 19 gezinnen (met in totaal 40 kinderen) verbleven in ons tehuis voor crisisopvang
  • 54 werknemers
  • 40 vrijwilligers
  • 3.500 schenkers

Onze actie

  • Opvang
  • Crisisopvang of langdurige opvang (van 1 dag tot 9 maanden)
  • Maaltijden
  • Was, douches, bagagebewaring
  • Psychosociale begeleiding
  • Budgetbegeleiding
  • Thuisbegeleiding van de mensen die opnieuw een woning hebben
  • Hulp bij het zoeken van een opleiding of een job
  • Schoolondersteuning voor de kinderen
  • Hulp bij het zoeken van een woning

Een gift
doen

VZW

  • Publicaties

    Réalisation Paf!